Ο ΕΔΣΝΑ έχει λόγο ύπαρξης:ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΧΡΗΣΙΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ, με προάσπιση του δημόσιου χαρακτήρα των υπηρεσιών του και κοινωνικό έλεγχο των δράσεων

Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2016

Αποκάλυψη: Ο Χρήστος Σπίρτζης και τα εκατομμύρια που μοιράζονται οι εθνικοί εργολάβοι!

Αποκάλυψη: Ο Χρήστος Σπίρτζης και τα εκατομμύρια που μοιράζονται οι εθνικοί εργολάβοι!
Το Newsbomb.gr συνεχίζει την έρευνα πάνω στις παραπλανητικές δεσμεύσεις της σημερινής κυβέρνησης που διαβεβαίωνε ότι θα καθαρίσει τον τόπο από τους αποκαλούμενους νταβατζήδες - Στο πρώτο μέρος της έρευνας σας παρουσιάσαμε τα έργα και τις ημέρες του υπουργού Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστου Σπίρτζη, που στήνει τον δικό του πολιτικό στρατό - Δείτε τώρα και τα έργα που παίρνουν οι εργολάβοι της διαπλοκής, με αριστερή κυβέρνηση και σοσιαλιστές υπουργούς.
Ο Σπίρτζης μοιράζει εκατομμύρια στους νταβατζήδες της διαπλοκής – Πόσα πήρε ο καθένας;
AdTech Ad
Παρά τις αρχικές –προεκλογικές και μετεκλογικές κυβερνητικές εξαγγελίες- για νέα εποχή στα δημόσια έργα, για πάταξη των νταβατζήδων, για σκίσιμο αποικιοκρατικών συμβάσεων και άλλα ηχηρά παρόμοια δυστυχώς η πρακτική που ακολουθεί ο υπουργός Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης βρίσκεται στην απολύτως αντίθετη κατεύθυνση.
Δεν είναι μονό ότι η κάθαρση έμεινε από απορρυπαντικά και οι διαπλεκόμενοι νταβατζήδες με τα έργα τους, δεν είναι μόνο ότι συζητείται η παράταση των συμβάσεων παραχώρησης. Είναι και το ότι οι εθνικοί μας εργολάβοι με αποφάσεις που υπέγραψε ο κ. Σπίρτζης τους τελευταίους μήνες έχουν ωφεληθεί συνολικά περίπου 195 εκατομμύρια ευρώ σε πρώτη φάση, χωρίς να χρειαστεί να κάνουν το παραμικρό για να ολοκληρωθούν τα έργα.
Και για να μην υπάρχουν αμφιβολίες περί των προθέσεων τόσο των δικών του όσο και της κυβέρνησης με αίτημα του κ. Σπίρτζη εξαιρέθηκαν αρχικά έως τον Απρίλιο του 2017 από το Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων τα δημόσια έργα, σε αντίθεση με κάθε άλλη δημόσια σύμβαση άνω των 60.000 ευρώ.
Προφανώς τα έργα αυτά δεν είναι μεγαλύτερα από εκείνα που είχε αναλάβει την περίοδο του 2004 ο ίδιος ο κ. Σπίρτζης στον ΟΛΠ. Γι αυτά άλλωστε βρίσκεται το όνομά του στο πόρισμα των επιθεωρητών δημόσιας διοίκησης με την επισήμανση ότι ο ίδιος και άλλοι έξι έχοντας ουσιαστικά συστήσει ένα άτυπο καρτέλ ζημίωσαν τον Οργανισμό κατά 755.000 ευρώ.
Ξεχάστηκαν λοιπόν τα σκάνδαλα, ξεχάστηκαν οι εξαγγελίες, ξεχάστηκαν οι υποσχέσεις.
Και να η σημερινή κατάσταση, όπως καταγράφεται από το newsbomb.gr.
Το πιο κλασικό παράδειγμα είναι η Ολυμπία Οδός (η κατά το κοινώς λεγόμενη Κορίνθου - Πατρών) που συνεχίζει να ρουφάει τα κεφάλαια του δημοσίου, χωρίς ποτέ να ολοκληρώνεται, διαμορφώνοντας εύλογα ερωτήματα για τη στάση του επιτελείου του Χρήστου Σπίρτζη.
Από την περίοδο Σουφλιά, οπότε και ξεκίνησε, η «εθνική των εργολάβων» (Vinci 29,9%, J&P Άβαξ 19,1%, Άκτωρ 17%, TEPNA 17%) έχει εισπράξει εκατοντάδες εκατομμύρια, για να «δώσει» στους Έλληνες φορολογούμενους ένα... απέραντο εργοτάξιο επικίνδυνων ημιτελών έργων για το οποίο εισπράττει και τα διόδια.
Μέχρι σήμερα έχουν καταβληθεί περί τα 450 εκατ. από την αρχική συμβολή του Δημοσίου (συνολικά 600 εκατ.) και σχεδόν 200 εκατ. από την πρόσθετη χρηματοδότηση (συνολικά θα φτάσει τα 250 εκατ.), καθώς και περί τα 38 εκατ. για αποζημιώσεις, ενώ για την ολοκλήρωση του έργου θα χρειαστούν ακόμη άνω των 520 εκατ.
Σε αυτά προστίθενται τα έσοδα των διοδίων που υπολογίζονται σε 400-450 εκατ. από το 2008 μέχρι σήμερα. Συνολικά ο δρόμος θα απορροφήσει σχεδόν 1,8 δισ. ευρώ από τα οποία τα 210 αφορούν «λεπτομέρειες» όπως η αποζημίωση για την καθυστέρηση στην έναρξη παραχώρησης και η αναθεώρηση του κόστους κατασκευής...
Κι όλα αυτά όταν στον αυτοκινητόδρομο ...μονής λωρίδας που υπάρχει σήμερα, με ελλιπή σήμανση, την τελευταία πενταετία έχουν συμβεί περισσότερα από 150 τροχαία, εκ από τα οποία τα 80 ήταν 75 θανατηφόρα, με σχεδόν 100 νεκρούς.
Το σκάνδαλο της Ολυμπίας Οδού και τα χαμένα 4,3 δισ.
Τα «σκανδαλώδη» οικονομικά της Oλυμπίας Oδού καταγράφονται και στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Kράτους στο νόμο της «επανεκκίνησης» του 2013, η οποία προβλέπει από την αναθεωρημένη σύμβαση, απώλειες εσόδων του δημοσίου της τάξης των 4,3 δισ. ευρώ στο βάθος χρόνου εκμετάλλευσης του έργου!
Με το αρχικό κόστος κατασκευής στα 1,4 δισ. η χρηματοδότηση προβλεπόταν να γίνει κατά 33% από ευρωπαϊκά κονδύλια, 29% από τραπεζικά δάνεια, 23% από τα διόδια, κατά 6% από το Δημόσιο αλλά μόλις 9% από ίδια κεφάλαια των αναδόχων. Δηλαδή οι εργολάβοι βάζουν γύρω στα 150 εκατ. για έναν δρόμο που θα εκμεταλλεύονται έως το 2037, και για τον οποίο το Δημόσιο αναγκάζεται να εκταμιεύει δεκάδες εκατ. ευρώ για να κρατήσει λόγω συνθηκών- τις τράπεζες στο έργο.
Η οχύρωση των εργολάβων πίσω από τις παλιότερες συμβάσεις είναι τέτοια που ακόμη και την περίοδο της λεγόμενης «στάσης πληρωμών» του 2015 που οδήγησε σε φέσι 85 εκατ. για την Oλυμπία Oδό το υπουργείο Yποδομών ενέκρινε την εκταμίευση 49 εκατ. ευρώ σε τρεις φάσεις... Κι όλα αυτά την ώρα που θα κολλούσε τους εργολάβους στον τοίχο.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Αποκάλυψη: Ο Χρήστος Σπίρτζης και ο προσωπικός του «στρατός» από πρώην Πασόκους

Αποκάλυψη: Ο Χρήστος Σπίρτζης και ο προσωπικός του «στρατός» από πρώην Πασόκους

Πως μοιράστηκαν οι εργολάβοι το χρήμα που έδωσε ο Σπίρτζης
Η κατάσταση αυτή δεν συναντάται μάλιστα μόνο στην Ολυμπία Οδό, αλλά σχεδόν σε όλους τους οδικούς άξονες, με «πρωταγωνιστές» από την πλευρά των εργολάβων, σχεδόν τους ίδιους: τον Άκτορα της οικογένειας Μπόμπολα, την ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ του Γιώργου Περιστέρη - Νίκου Κάμπα και της J&P της οικογένειας Ιωάννου.
Μέχρι σήμερα το «ταμείο» του μαχητή υπουργού έχει εγκρίνει ως «οφειλόμενες δόσεις της χρηματοδοτικής συμβολής» τις ακόλουθες πληρωμές:
• Mαλιακός-Kλειδί (Aυτοκ. Aιγαίου, Hochtief, Άκτωρ, J&P Άβαξ, Vinci):72 εκατ.
• Kεντρικής Eλλάδας (E-65, Tέρνα): 67,45 εκατ.
• Oλυμπία Oδός (Άκτωρ, Tέρνα, J&P Άβαξ, Vinci, Hochtief): 49,1 εκατ.
Επιπλέον, για την κοινοπραξία Άκτωρ-Tέρνα-Πόρτο Kαρράς ενέκρινε 3,9 εκατ. για την εργολαβία του κάθετου άξονα Φλώρινα-Nίκη της Eγνατίας Oδού, ενώ ΑΚΤΩΡ και ΤΕΡΝΑ έλαβαν 1 εκατ. για τους λογαριασμούς του project του νέου λιμένα Πάτρας.
Που είναι η κάθαρση, οέο;
Στο ερώτημα ΠΟΥ εστιάζεται η κόντρα της κυβέρνησης και του υπουργείου Υποδομών με τους μεγαλοεργολάβους η απάντηση αναζητείται με αγωνία. Απλά, μάλλον δεν υπάρχει.
Κατ’ αρχήν οι εργολάβοι απέφυγαν να έρθουν συλλήβδην σε «μετωπική» με την κυβέρνηση. Για παράδειγμα η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ ήταν η πρώτη που κινήθηκε σε διαπραγματεύσεις για την επανέναρξη των εργασιών στους αυτοκινητόδρομους Ιόνια Οδός και Ε-65 κλείνοντας συμφωνία με το υπουργείο Υποδομών που περιλαμβάνει μειώσεις στα διόδια και παροχές - ελαφρύνσεις στους κατοίκους των περιοχών γύρω από τα έργα.
Με την Άκτωρ, η αντιπαράθεση έδειξε να συνεχίζεται -έστω κι αν η κυβέρνηση λίγο πριν τις εκλογές να δώσει το πράσινο φως για την εκταμίευση 73 εκατ. ευρώ- για την επανεκκίνηση των έργων στον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, όπου η Ελλάκτωρ είναι ο δεύτερος τη τάξει μέτοχος στην κοινοπραξία. Στην αγορά πάντως θεωρούν ότι η πρώτη αποτύπωση της πραγματικής κατάστασης στις σχέσεις κυβέρνησης - Μπόμπολα θα φανεί από τη στάση του υπουργείου Υποδομών στην περίπτωση της αναμόρφωσης της σύμβασης παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου Μορέας (και ειδικότερα για το τμήμα Κόρινθος – Καλαμάτα) όπου η Ελλάκτωρ είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος.
Η κυβέρνηση εδώ πιέζει για την παροχή αντισταθμιστικών προς τους κατοίκους της περιοχής του έργου για να εγκρίνει τη νέα σύμβαση, με την πλευρά του Άκτορα να φαίνεται να το «σκέπτεται».
Και κάπως έτσι, και στην κυβέρνηση, παρά τα επικοινωνιακά πυροτεχνήματα, τα «τύμπανα του πολέμου» με τους εργολάβους φαίνεται πως... σιγούν, και να δίνουν τη θέση τους στο διάλογο (άλλωστε ήδη υπάρχει σύγκλιση σε χρονοδιαγράμματα και διόδια) ώστε να λυθεί το μείζον ζήτημα: το πού θα βρεθούν τα λεφτά για να τελειώσουν τα έργα.
Σε αυτό το πλαίσιο, η κυβέρνηση επιταχύνει τις διαδικασίες γνωρίζοντας ότι το deadline της 31ης Mαρτίου 2017 για την ολοκλήρωση των συγχρηματοδοτούμενων συγκοινωνιακών έργων είναι το τελευταίο ορόσημο.
Από την άλλη, προσπαθεί να «χωρέσει» τη νέα γενιά στα περιορισμένα κονδύλια του ΣEΣ 2014-2020 και κυρίως στο πακέτο Γιούνκερ, εγχείρημα πολύ δύσκολο. H μεταφορά στο νέο EΣΠA 672 έργων των προηγούμενων «κοστίζει» 4,5 δισ., ενώ 313 από αυτά θα είναι «γέφυρες» που έχουν καταπιεί μέχρι τώρα γύρω στα 2 δισ. και χρειάζονται άλλα 3,1 δισ. ευρώ.
Στο moratorium της «νέας εποχής» θα πρέπει να προστεθούν και τα επόμενα έργα ανάμεσα στα οποία η Γραμμή 4 του Μετρό Αθηνών (Άλσος Bεΐκου - Γουδί) προϋπολογισμού 1,3 δισ., και η Επέκταση Λυκόβρυσης, προϋπολογισμού 19 δισ. η ζεύξη Σαλαμίνας με προϋπολογισμό 400 εκατ. ευρώ και τα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα όπως το Aεροδρόμιο στο Kαστέλι Κρήτης με 900 εκατ. ευρώ.
Άραγε θα μπορέσει ο κ. Σπίρτζης να τα διαχειριστεί με τον τρόπο που εξήγγειλε πριν μήνες, με το «σπάσιμο» των εργολαβιών ώστε να μπορέσει να εντάξει και τις λεγόμενες «φίλιες δυνάμεις», ή θα πέσει και αυτός «θύμα» των μεγαλοεργολάβων του οποίους φρόντισε να τροφοδοτήσει με ρευστό το τελευταίο διάστημα;
Εκτός Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων τα έργα
Μετά από όλα τα παραπάνω πιστεύει κάποιος ότι είναι άσχετη η απόφαση του κ. Σπίρτζη να εξαιρέσει από το Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων τουλάχιστον έως τον Απρίλιο του 2017 τους διαγωνισμούς και τις μελέτες για τα δημόσια έργα, με την αστεία δικαιολογία ότι και το σύστημα και οι υπάλληλοι δεν είναι έτοιμοι. Ενώ προφανώς για όλους τους άλλους τομείς της δημόσιας διοίκησης το ίδιο σύστημα είναι επαρκές και οι υπάλληλοι από... άλλο πλανήτη.
Η παράταση για την έναρξη ένταξης των δημοσίων έργων και μελετών, σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή κ. Αντώνη Παπαδεράκη που έχει και την ευθύνη για τη λειτουργία και διαχείριση του ΕΣΗΔΗΣ, χορηγήθηκε ύστερα από αίτημα του υπουργείου Υποδομών.
Το επιχείρημα που δόθηκε επισήμως από τον κ. Παπαδεράκη είναι ότι απαιτείται χρόνος για την εκπαίδευση των στελεχών και των υπαλλήλων που θα ασχοληθούν με το αντικείμενο, καθώς και περαιτέρω παραμετροποίηση του ΕΣΗΔΗΣ. Αρμόδιες πηγές, ωστόσο, του υπουργείου Οικονομίας δίνουν μια άλλη απάντηση: ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης φέρεται να επιθυμούσε την πλήρη εξαίρεση των δημοσίων έργων και μελετών από το ΕΣΗΔΗΣ. Τελικώς επελέγη η εξαίρεση έως 30 Απριλίου 2017 ως η «χρυσή τομή».
Ο Σπίρτζης και το πόρισμα για το πάρτι των έργων στον ΟΛΠ
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ποτέ ότι ο Χρήστος Σπίρτζης πριν γίνει υπουργός με στόχο να φέρει την... κάθαρση αλλά φέρνοντας όπως όλα δείχνουν το νέο μνημόνιο του ΣΥΡΙΖΑ με τους εθνικούς μας εργολάβους ήταν και ο ίδιος εργολάβος.
Οι πρόσφατες καταγγελίες για τα έργα του ΟΛΠ αποδεικνύουν ότι και αυτός ήταν συμμέτοχος στα δημόσια έργα της χώρας. «Ήταν μόλις τρία έργα», υποστηρίζει αλλά δεν μπαίνει στην ουσία της υπόθεσης. Απλώς επαναφέρει στην επικαιρότητα το γνωστό από την εποχή της πρωθυπουργίας του Κώστα Σημίτη «όποιος έχει στοιχεία να πάει στον εισαγγελέα».
Το όνομα του Χρήστου Σπίρτζη αναφέρεται μεταξύ άλλων έξι εργολάβων στην έκθεση της Γενικής Επιθεώρησης Δημόσιας Διοίκησης (λίγες ημέρες αργότερα ανακοινώθηκε η αντικατάσταση του Λέανδρου Ρακιτζή από τη θέση του γενικού επιθεωρητή) για ύποπτες συμβάσεις έργων για λογαριασμό του ΟΛΠ την περίοδο 2001-2004.
Σύμφωνα με το πόρισμα, άλλοτε με μηδενικές εκπτώσεις και άλλοτε με τιμές εργασιών τριπλάσιες έως δεκαπλάσιες των εγκεκριμένων τιμών του ΥΠΕΧΩΔΕ, ομάδα εργολάβων ζημίωσε κατά χιλιάδες ευρώ το Ελληνικό Δημόσιο.
Η έκθεση αναφέρει ότι στην περίοδο 2001- 2004 υπήρχε μία ομάδα εργολάβων, στην οποία φέρεται να συμμετέχει και ο Χρήστος Σπίρτζης, που αναλάμβανε μικρά έργα κατά παρέκκλιση των αρχών της διαφάνειας και της ισότητας συμμετοχής στη διαδικασία επιλογής αναδόχου ζημιώνοντας τον ΟΛΠ κατά 755.000 ευρώ.
Συγκεκριμένα στο πόρισμα των Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης, καταγράφεται πλήθος παρανομιών, κυκλικότητα στην σύνθεση των υποψήφιων αναδόχων στα περισσότερα έργα, ασαφής περιγραφή αντικειμένου της δημοπρασίας, παράνομη σύνταξη του προϋπολογισμού των έργων καθώς και επιλογή συστήματος ανάθεσης που δεν ανταποκρινόταν στις πραγματικές συνθήκες των έργων και στη γενικότερη διαχείριση των διαδικασιών από τα αρμόδια όργανα της ΟΛΠ ΑΕ.
Τα τρία αυτά έτη, περισσότερα από σαράντα έργα ανατέθηκαν σε επτά εργολάβους, μεταξύ των οποίων και ο κ. Σπίρτζης, την ίδια στιγμή που οι οικονομικές προσφορές που κατέθεσαν δεν ξεπερνούσαν σε καμία περίπτωση το ποσοστό έκπτωσης 2% επί του προϋπολογισμού κάθε έργου.
Σύμφωνα με το πόρισμα της Έκθεσης, υπάρχουν σαφέστατες ενδείξεις αφενός ότι τα έργα αυτά δημοπρατήθηκαν με μη νόμιμες διαδικασίες, αφετέρου ότι οι υποψήφιοι ανάδοχοι, μεταξύ των οποίων και ο κ. Σπίρτζης, ήταν σε μεταξύ τους συνεννόηση, νοθεύοντας τον ανταγωνισμό και ζημιώνοντας την ΟΛΠ Α.Ε.
Οι «εντιμότατοι» φίλοι του
Το newsbomb.gr αναφέρθηκε ήδη στον διακηρυγμένο στόχο για αλλαγή του καθεστώτος ανάθεσης. Είναι όμως αυτό τελικά τόσο αθώο όσο ακούγεται ή αποτελεί αφενός ένα «φερετζέ» στην κυριαρχία των μεγαλοεργολάβων με ταυτόχρονο μοίρασμα των... κουκουτσιών σε μικρομεσαίους του κλάδου. Πόσω μάλλον, όταν ανάμεσα σε αυτούς περιλαμβάνονται και κάποιοι που θεωρείτο ότι ανήκουν στις «φίλιες δυνάμεις».
Κάποιοι στοιχηματίζουν ότι το θέμα αυτό συζητήθηκε και σε ραντεβού που λέγεται ότι έγινε τότε μεταξύ του Σπίρτζη και του Χρήστου Kαλογρίτσα σε καφετέρια της Αγίας Παρασκευής. Γιατί, για όσους γνωρίζουν τη διαδρομή του εργολάβου, θυμούνται ότι ήταν από τα αριστερά «στηρίγματα» στο χώρο του Τύπου τις παλιές εποχές. Στην εφημερίδα «Πρώτη» που εξέδιδε κάποτε, θήτευσε, άλλωστε, μεταξύ άλλων και επιστήθιος σήμερα συνεργάτης του Αλέξη Tσίπρα.
O κ. Kαλογρίτσας, με την πολυσχιδή δραστηριότητα, πέρα από τα δημόσια έργα (τραμ κλπ), έκανε κι ένα ατυχές πέρασμα από τις εκδόσεις βιβλίων (με τον εκδοτικό οίκο «Hλέκτρα») , ενώ ελέγχει και την εταιρία δημοσκοπήσεων GPO.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου