Ο ΕΔΣΝΑ έχει λόγο ύπαρξης:ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΧΡΗΣΙΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ, με προάσπιση του δημόσιου χαρακτήρα των υπηρεσιών του και κοινωνικό έλεγχο των δράσεων

Δευτέρα 5 Αυγούστου 2019

Πλοίο με «σκοτεινή» πορεία ξεφόρτωσε σκουπίδια στον Βόλο

Παρόλο που η παραβίαση των περιβαλλοντικών όρων συνιστά σοβαρό και αυτόφωρο αδίκημα, όχι μόνο δεν συνελήφθη κάποιος υπεύθυνος της ΑΓΕΤ,
αλλά συνελήφθησαν τρεις ακτιβιστές που ανάρτησαν πανό διαμαρτυρίας. Και το πλοίο απέπλευσε χωρίς να εξακριβωθεί από πού ήρθε και από πού φόρτωσε ● Υπολογίζεται ότι μέσα στο 2019 έχουν καεί περίπου 40.000 τόνοι σκουπιδιών στις εγκαταστάσεις της τσιμεντοβιομηχανίας ΑΓΕΤ.

Σε τριτοκοσμικό αποτεφρωτήρα τοξικών σκουπιδιών της Νότιας Ευρώπης κινδυνεύει να μετατραπεί ο Βόλος, εξαιτίας της καύσης σκουπιδιών από την τσιμεντοβιομηχανία ΑΓΕΤ-Lafarge, καθώς η… αγνώστου προελεύσεως δυσοσμία εξακολουθεί να ταλαιπωρεί την πόλη και την υγεία των κατοίκων, χωρίς να εντοπίζεται η πηγή της, ενώ η εκφόρτωση των σκουπιδιών που προέρχονται από το εξωτερικό γίνεται με επικίνδυνο τρόπο.
Επιπλέον, διαπιστώθηκε ότι το τελευταίο πλοίο που μετέφερε φορτίο σκουπιδιών στο λιμάνι της ΑΓΕΤ με προορισμό την καύση ακολούθησε «ύποπτη πορεία», καθώς είχε αλλοιωθεί ηλεκτρονικά η διαδρομή του, ώστε να διαφαίνεται ότι ξεκίνησε από το λιμάνι Σαλέρνο της Ιταλίας, όπως αναφέρουν τα επίσημα έγγραφα, ενώ στην πραγματικότητα ξεκίνησε από λιμάνι της Βόρειας Αφρικής.
Αυτό αποδεικνύεται από διεθνή έγγραφα, στα οποία καταγράφεται η πορεία των πλοίων μέσω δορυφόρου. Δεδομένου ότι η μέθοδος αλλοίωσης της πορείας ενός πλοίου ακολουθείται σε περιπτώσεις μεταφοράς παράνομων φορτίων όπλων, ναρκωτικών, τοξικών ή πυρηνικών αποβλήτων, η υπόθεση γεννά ερωτήματα και εντείνει τις ανησυχίες των πολιτών του Βόλου.
Πιο συγκεκριμένα, το πλοίο «Fiona» κατέπλευσε στον Βόλο στις 22 Ιουλίου. Σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας, που επικαλείται το σύστημα αυτόματης καταγραφής (Αutomatic Identification System - AIS), το πλοίο εφοδιάστηκε με καύσιμα στις 10 Ιουλίου στο ισπανικό λιμάνι της Βόρειας Αφρικής, Θέουτα, και την ίδια ημέρα απέπλευσε προς το Σαλέρνο της Ιταλίας. Εντούτοις, σύμφωνα με το σύστημα δορυφορικής καταγραφής vesselfinder.com, το πλοίο έφτασε στη Θέουτα μία μέρα πριν, στις 9 Ιουλίου.
Το υπουργείο Ναυτιλίας δεν παρέχει πληροφορίες σχετικά με το πότε έφτασε ή απέπλευσε το πλοίο «Fiona» από το Σαλέρνο. Από το σύστημα δορυφορικής καταγραφής vesselfinder.com διαφαίνεται ότι έφτασε στο Σαλέρνο στις 15 Ιουλίου.
Ωστόσο, σύμφωνα με το δορυφορικό σύστημα παρακολούθησης myshiptracking, το πλοίο απέπλευσε από τη Θέουτα στις 10 Ιουλίου και έφτασε στον Βόλο, χωρίς να πιάσει Σαλέρνο. Ομως, όπως καταδεικνύεται από το σύστημα δορυφορικής καταγραφής marinetraffic.com, το πλοίο απέπλευσε από το Σαλέρνο στις 18 Ιουλίου, ενώ φαίνεται σβησμένο το ίχνος του προηγούμενου λιμανιού. Αυτό το γεγονός, σε συνδυασμό με τις αντικρουόμενες πληροφορίες για την πραγματική διαδρομή του «Fiona», γεννά υποψίες.
Οπως είναι φυσικό, οι υποψίες γεννούν ανησυχία και πολλά ερωτήματα για το φορτίο του «Fiona». Ιδιαίτερα αν συνυπολογιστεί ότι η πόλη Θέουτα στη βόρεια ακτή της Αφρικής, ακριβώς απέναντι από το Γιβραλτάρ, έχει σοβαρό πρόβλημα στη διαχείριση των απορριμμάτων και μια ανεξέλεγκτη χωματερή τοξικών και ραδιενεργών αποβλήτων.
Σε αυτό πρέπει να προστεθεί ότι στις 7 Ιουλίου 2018 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρέπεμψε την Ισπανία στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, επειδή δεν κατάρτισε και δεν αναθεώρησε τα σχέδια διαχείρισης αποβλήτων, σύμφωνα με τις απαιτήσεις των κοινοτικών οδηγιών, σε τέσσερις αυτόνομες περιφέρειες αλλά και στην πόλη της Θέουτα για την ανεξέλεγκτη χωματερή. Συν τοις άλλοις, πριν από λίγους μήνες, η Μαλαισία επέστρεψε πέντε κοντέινερ με μολυσμένα πλαστικά απορρίμματα στην Ισπανία.
Δεδομένων όλων αυτών, μέλη της Επιτροπής Αγώνα Πολιτών Βόλου Κατά της Καύσης Σκουπιδιών προχώρησαν σε καταγγελία στο Λιμεναρχείο Βόλου, ζητώντας να μπλοκαριστεί ο απόπλους του πλοίου, κάτι που δεν συνέβη, ενώ προσκόμισαν στοιχεία και στον εισαγγελέα. Από την πλευρά της, η Περιφέρεια Θεσσαλίας δεν παρενέβη καν ώστε να μην καεί έστω αυτό το φορτίο των σκουπιδιών, λόγω αμφιβολιών για την προέλευση και την ποιότητά του.
Σαν να μην έφταναν αυτά, η εκφόρτωση των σκουπιδιών από το πλοίο «Fiona» έγινε κατά παράβαση των περιβαλλοντικών όρων λειτουργίας της ΑΓΕΤ (Απόφασης Εγκρισης Περιβαλλοντικών Ορων - ΑΕΠΟ), γεγονός που ώθησε την Περιφέρεια Θεσσαλίας να δώσει εντολή ώστε να σταματήσει η εκφόρτωση, έως ότου η εταιρεία τοποθετήσει αεροστεγές σύστημα στον ταινιόδρομο μεταφοράς τους.
Ωστόσο, παρόλο που η παραβίαση των περιβαλλοντικών όρων συνιστά σοβαρό και αυτόφωρο αδίκημα, όχι μόνο δεν συνελήφθη κάποιος υπεύθυνος της ΑΓΕΤ, αλλά συνελήφθησαν τρεις ακτιβιστές που ανάρτησαν πανό διαμαρτυρίας στο εργοστάσιο της τσιμεντοβιομηχανίας. Και το πλοίο απέπλευσε χωρίς να εξακριβωθεί από πού ήρθε και από πού φόρτωσε.
Αντίθετα, η εκφόρτωση συνεχίστηκε κανονικά με τον ταινιόδρομο μεταφοράς να εξακολουθεί να παραμένει ανοιχτός και τα αμφιβόλου προελεύσεως σκουπίδια να φορτώνονται σε ανοικτά φορτηγά, μέσα σε σκισμένα σακίδια, με τον κίνδυνο να διαχυθεί το υλικό στη θάλασσα.
Τα γεγονότα αυτά οδήγησαν μέλη της Επιτροπής Αγώνα Πολιτών να προχωρήσουν την επόμενη μέρα σε κατάληψη του γραφείου της αντιπεριφερειάρχη Μαγνησίας Δωροθέας Κολυνδρίνη, η οποία, εξαιτίας του εντοπισμού μιας παραβιασμένης πόρτας του γραφείου της, αρχικά δήλωσε ότι «στον τραμπουκισμό δεν απαντώ με καταστολή» και, στη συνέχεια, κατέθεσε μήνυση κατά παντός υπευθύνου για παράνομες πράξεις και ενέργειες, για πρόκληση ζημίας και διατάραξη της ομαλής λειτουργίας των υπηρεσιών της Περιφερειακής Ενότητας Μαγνησίας.
Ωστόσο, η Επιτροπή Πολιτών κατηγορεί τόσο τον περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστό όσο και την κυρία Κολυνδρίνη ότι από τη μια εμφανίζονται υπέρμαχοι του περιβάλλοντος και από την άλλη δεν βλέπουν τις παρανομίες της τσιμεντοβιομηχανίας. Επίσης, ότι οι μετρήσεις για την ποιότητα της ατμόσφαιρας είναι ανεπαρκείς και ότι μεταθέτουν τις ευθύνες στο υπουργείο Περιβάλλοντος. Αν και οι ευθύνες του υπουργείου Περιβάλλοντος είναι υπαρκτές, δεν εμποδίζουν τις τοπικές αρχές να δράσουν αποτελεσματικά προστατεύοντας την υγεία των πολιτών του Βόλου.
«Εμείς […] κάνουμε μετρήσεις, δειγματοληψίες εδάφους, χρηματοδοτήσαμε επιδημιολογικές μελέτες, φέραμε τον “Δημόκριτο” τρεις ημέρες και έκανε μετρήσεις, δεσμεύσαμε 100.000 ευρώ για μετρήσεις αέριων ρύπων, δημοσιοποιούμε όλα τα στοιχεία και τις μετρήσεις και εμμένουμε στην άρση της χρήσης του RDF, με τις δύο αποφάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου και τη σθεναρή θέση μας όλο αυτό το διάστημα και με την εκ νέου επιστολή μας στον Υπουργό που ζητούμε ακριβώς αυτό. Το καθ’ ύλην αρμόδιο υπουργείο να τροποποιήσει την ΑΕΠΟ και να καταργήσει την καύση RDF», ανταπαντά σε ανακοίνωσή της η κυρία Κολυνδρίνη.
Για να τη διαψεύσει οικτρά ο Ιατρικός Σύλλογος Μαγνησίας, ο οποίος σε σχετικά ανακοίνωση επισημαίνει ότι η αδράνεια των αρχών είναι υπεύθυνη για τους ανεξέλεγκτους ρυπαντές του Βόλου, ενώ ζητά να γνωστοποιηθεί τάχιστα η πηγή της ρύπανσης.
«Επανερχόμαστε για μία ακόμη φορά στην πρόταση μας για τοποθέτηση δικτύου μετρητών αέριας ρύπανσης στο πολεοδομικό συγκρότημα Βόλου, προκειμένου να καταγράφεται και να γνωστοποιείται η επιβάρυνση της ατμόσφαιρας στην πόλη μας. Είμαστε βέβαιοι ότι, εάν υπήρχε το δίκτυο αυτό, θα είχαμε και εικόνα για την περιοχή προέλευσης αυτής της δυσοσμίας. Απορούμε γιατί δεν έχει τοποθετηθεί ακόμη. Είναι θέμα αδιαφορίας, αδράνειας και σύγχυσης αρμοδιοτήτων από τους αρμοδίους (υπουργείο Περιβάλλοντος, Περιφέρεια Θεσσαλίας, Δήμος Βόλου);» αναρωτιέται ο Ιατρικός Σύλλογος Μαγνησίας.
Στη συνέχεια, επισημαίνει ότι η έλλειψη του δικτύου μετρητών «έχει αποτέλεσμα αυτοί που επιβαρύνουν την ατμόσφαιρα της πόλης μας να βολεύονται και να είναι ανεξέλεγκτοι [...]. Είναι γεγονός ότι το προηγούμενο χρονικό διάστημα υπήρξε δήλωση της αντιπεριφερειάρχη Δωροθέας Κολυνδρίνη, η οποία δήλωσε ότι γνωρίζει την πηγή της δυσοσμίας και θα την αποκαλύψει σε περίπτωση που θα επαναληφθεί η πρακτική αυτή που προκαλεί τη δυσοσμία. Επειδή το πρόβλημα αυτής της δυσοσμίας συνεχίζει να ταλαιπωρεί τους κατοίκους του πολεοδομικού συγκροτήματος Βόλου, καλούμε την κυρία αντιπεριφερειάρχη, εφόσον γνωρίζει τον ρυπαντή, να γνωστοποιήσει την πηγή αυτής της δυσοσμίας, να επιβάλει τις προβλεπόμενες ποινές στους παρανομούντες και να προσφύγει στη Δικαιοσύνη προκειμένου να ελέγξει και αυτή τους ρυπαντές του αέρα της πόλης μας».
Και καταλήγει: «Πρέπει να αντιληφθούν όλοι οι υπεύθυνοι και αρμόδιοι ότι με “λόγια του αέρα” δεν λύνονται τα προβλήματα του αέρα που αναπνέουν οι κάτοικοι της πόλης του Βόλου. [...] Το θέμα της δυσοσμίας που υπερίπταται διαρκώς της πόλης μας και υποκρύπτει σοβαρούς κινδύνους για τη δημόσια υγεία δεν πρέπει να τυγχάνει καμίας ανοχής ή απόκρυψης».
Εξάλλου, η Επιτροπή Αγώνα Πολιτών Βόλου κατηγορεί την Περιφέρεια Μαγνησίας πως δεν έχει τη βούληση να σταματήσει την καύση και αναφέρει ως παράδειγμα την αναστολή της καύσης σκουπιδιών στην ΑΓΕΤ-Lafarge στο Μυλάκι Ευβοίας το 2013 από την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, ώσπου να εκδικαστεί η υπόθεση στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
«Εδώ, η Περιφέρεια Θεσσαλίας γιατί δεν αναστέλλει την καύση σκουπιδιών μέχρι την εκδίκαση στο ΣτΕ, στο οποίο έχει προσφύγει η Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία Μαγνησίας;» αναρωτιέται.
Δυσοίωνο μέλλον
Με βάση τον αριθμό των πλοίων που έχουν εκφορτώσει σκουπίδια στον Βόλο και την ποσότητα που μετέφεραν, υπολογίζεται ότι μέσα στο 2019 έχουν καεί περίπου 40.000 τόνοι σκουπιδιών στις εγκαταστάσεις της τσιμεντοβιομηχανίας. Και οι ρυθμοί των προς καύση εκφορτώσεων σκουπιδιών αναμένεται να κορυφωθούν.
Είναι ενδεικτικό ότι, σύμφωνα με αποκλειστικό δημοσίευμα της εφημερίδας «Θεσσαλία», δύο ημέρες πριν από τις δημοτικές εκλογές και τις ευρωεκλογές, το υπουργείο Περιβάλλοντος, υπό την ηγεσία του Σωκράτη Φάμελλου, έδωσε άδεια στην εταιρεία μεταφοράς αποβλήτων Deco s.p.a που εδρεύει στην επαρχία Πεσκάρα στην Ιταλία να μεταφέρει 9.000 τόνους RDF-SRF για καύση στην ΑΓΕΤ. Πρώτη φορά δόθηκε άδεια για φορτίο που ξεπερνά τους 2.000 τόνους.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου