Μια πρώτη μάχη στον “πόλεμο” κατά της κατασκευής του ΧΥΤΒΕΑ στη θέση «Κεραμιδέζα» στην Τανάγρα, κέρδισε ο Δήμος Τανάγρας, Συγκεκριμένα, έγινε δεκτή η Αίτηση Ακύρωσης στο ΣτΕ που είχε καταθέσει ο δήμος και αφορούσε στην προσωρινή παύση εργασιών των κατασκευαστικών εργασιών στο Κελί Υγειονομικής Ταφής Αλατώδους Σκωρίας (ΚΥΤΑΣ) στην χωματερή επικίνδυνων αποβλήτων της Τανάγρας, μέχρι την απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου της χώρας μας, που θα παρθεί σε τρεις μήνες περίπου.
Η κατασκευή του όλου έργου έχει προκαλέσει σωρεία αντιδράσεων από φορείς, κατοίκους της ευρύτερης περιοχής και τον Δήμο Τανάγρας – ο οποίος πρωτοστατεί στις κινητοποιήσεις – με προσφυγές στο ΣτΕ για τη ματαίωση του έργου. Στο πλευρό του Δήμου στέκονται ο Δήμος Χαλκίδας, ο Δήμος Θήβας και ο Δήμος Ωρωπού.
Πρόκειται για έργο της εταιρείας ΕΛΒΙΟΚ M.A.E., θυγατρικής του ομίλου ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ και ΑΕΙΦΟΡΟΣ που θα συγκεντρώνει από όλη την Επικράτεια, θα επεξεργάζεται και θα «θάβει» «αιώνια», μερικά από τα πιο τοξικά και επικίνδυνα απόβλητα που έχουν παραχθεί από τις βιομηχανίες σιδήρου, χάλυβα, θερμικής μεταλλουργίας αλουμινίου και επεξεργασίες μετάλλων.
Ο Δήμος Τανάγρας με ομόφωνες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου, έχει τονίσει επανειλημμένα:
- Αρνούμαστε να υποταχθούμε στις αποφάσεις που αφορούν τις ζωές μας και λαμβάνονται χωρίς τη συμμετοχή μας.
- Λέμε ένα βροντερό ΌΧΙ στη χωματερή των επικίνδυνων βιομηχανικών αποβλήτων.
- Θέλουμε να αποφασίζουμε εμείς για τον τόπο μας και όχι άλλοι.
Απαιτούμε :
- Την ανάκληση της έγκρισης χωροθέτησης
- Την ανάκληση της ΑΕΠΟ του ΧΥΤΒΑ από το ΥΠΕΝ
- Την οριστική ακύρωση του συγκεκριμένου έργου.
- Την άμεση διακοπή των εργασιών στην περιοχή της ¨Κεραμιδέζας¨ από την εταιρεία ΕΛΒΙΟΚ
Ο Δήμαρχος Τανάγρας, κ. Βασίλης Περγάλιας, αναφέρει στο Aftodioikisi.gr:
“Είχαμε κάνει νέα ασφαλιστικά μέτρα στο ΣτΕ για την απόφαση κατά της έκδοσης της οικοδομικής άδειας δημιουργίας ΚΥΤΑΣ και ζητήσαμε να μην προχωρήσει καμία εργασία. Κερδίσαμε μια πρώτη μάχη μέχρι την έκδοση της απόφασης. Η κυβέρνηση είχε δεσμευτεί ότι θα δημιουργηθούν τρεις τέτοιοι χώροι σε Ασπρόπυργο ή Ελευσίνα, στη Θεσσαλονίκη και στην Τανάγρα, ύστερα όμως από δημόσια διαβούλευση. Καμία διαβούλευση δεν έγινε και τελικά έφεραν στρατηγικό επενδυτή”.
Η Αίτηση Ακύρωσης αναφέρει μεταξύ άλλων τα εξής:
“Δεδομένου ότι το υπό κρίση Κελί Υγειονομικής Ταφής Αποβλήτων χωροθετείται εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Τανάγρας, ο Δήμος μας ως Ο.Τ.Α. α’ βαθμού έχει άμεσο και ενεστώς έννομο συμφέρον για την άσκηση της παρούσας, καθώς, σε σχέση με τα θέματα περιβάλλοντος, παγίως η νομολογία του ΣτΕ έχει δεχθεί εξαρχής μια διευρυμένη έννοια του έννομου συμφέροντος (Ολ ΣτΕ 2274/2000, ΣτΕ Ολ 3920/2010), ιδίως για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης εντός της διοικητικής περιφέρειας των οποίων σκοπείται η εγκατάσταση έργου και των συνοδών αυτού οικοδομικών εργασιών, δια του οποίου θα προκληθεί ανεπανόρθωτη βλάβη στο περιβάλλον της περιοχής εγκατάστασης, το οποίο είναι ιδιαίτερης οικολογικής αξίας.
Εξάλλου, σύμφωνα με την αρχή της πρόληψης και δεδομένου ότι η αποκατάσταση των περιβαλλοντικών ζημιών είναι δυσχερώς επανορθώσιμη, η αποτελεσματική προστασία του περιβάλλοντος απαιτεί τα προστατευτικά μέτρα να λαμβάνονται προληπτικώς. Ως τέτοια μέτρα δεν νοούνται μόνον τα διοικητικά αλλά και αυτά που επιδιώκονται και επιτυγχάνονται στο πλαίσιο της δικαστικής προστασίας, η οποία για να είναι αποτελεσματική πρέπει να αρκείται στην πιθανολόγηση επέλευσης της βλάβης, ως απαραίτητου στοιχείου θεμελίωσης ενεστώτος έννομου συμφέροντος.”
Μάλιστα, στην Αίτηση Ακύρωσης τονίζεται το γεγονός ότι, οι περιβαλλοντικοί όροι και προϋποθέσεις ασφαλείας του συστήματος στεγανοποίησης του υπό κρίση ΚΥΤΑΣ, περιέχουν κινδύνους καθώς, σύμφωνα με τροποποιήσεις, αυξήθηκε το βάθος εκσκαφής του υπό κρίση ΚΥΤΑΣ από το φυσικό έδαφος, με αποτέλεσμα αυτό ουσιαστικά να εισέρχεται εντός του υδροφόρου ορίζοντα (ήτοι των υπογείων υδάτων της περιοχής), δεδομένο που δεν συνέτρεχε προηγουμένως, δηλαδή με τον εγκεκριμένο δια της υφιστάμενης ΑΕΠΟ τρόπο κατασκευής του ΚΥΤΑΣ.”
Ο δικηγόρος του Δήμου Τανάγρας και των κατοίκων της περιοχής, εξειδικευμένος σε ζητήματα περιβαλλοντικού και Χωροταξικού Δικαίου, κ. Τρύφων Κόλλιας, δηλώνει στο Aftodioikisi..gr:
Η αντίδραση του ΓΕΕΘΑ
Μάλιστα, σύμφωνα με το άρθρο της υπ’ αριθ. Δ3/Δ/3271/781 από 27.1.2009 Απόφασης του Υπουργού Μεταφορών και Συγκοινωνιών (ΦΕΚ τ. Β’ αρ. φ. 191/5.2.2009, έχει αποφασιστεί η υποχρεωτική παροχή γνωμάτευσης από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας πριν την έγκριση οποιασδήποτε κατασκευής σε ακτίνα πέντε (5) χιλιομέτρων από τα στρατιωτικά αεροδρόμια της Χώρας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου